Friday 7 December 2012

pengenalan char kuey tiow


Char kway teow, secara literal "ricecake jalur goreng", adalah hidangan mi yang popular di Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura. Hidangan (dan masih berada di beberapa tempat di Malaysia dan Singapura) yang biasanya disediakan di gerai-gerai kecil.
Ia diperbuat daripada mi beras rata (河粉 dia Fen dalam bahasa Cina) kira-kira 1 cm atau (di utara Malaysia) kira-kira 0.5 cm lebar, kacau-goreng dengan api yang sangat tinggi terang dan gelap dengan kicap, cili, kuantiti kecil belachan, udang keseluruhan, deshelled kerang, taugeh dan dicincang chives Cina. Hidangan biasanya kacau goreng dengan telur, hirisan sosej Cina dan perkedel ikan, dan kurang biasa dengan bahan-bahan lain. Char kway teow tradisional kacau-goreng dalam lemak babi, dengan croutons segar lemak babi, dan biasanya disampaikan kepada sekeping daun pisang di atas pinggan.
Char kway teow mempunyai reputasi yang tidak sihat kerana kandungan tinggi lemak tepu. Walau bagaimanapun, apabila hidangan pertama kali dicipta, ia terutamanya dihidangkan kepada buruh. Tinggi kandungan lemak dan rendah kos hidangan dibuat ia menarik untuk orang-orang ini kerana ia merupakan sumber murah tenaga dan nutrien. Apabila hidangan pertama kali berkhidmat, ia sering dijual oleh nelayan, petani dan kerang-pengumpul yang dua kali ganda sebagai char kway teow penjaja di petang untuk menambah pendapatan mereka.


Istilah "char kway teow" ialah transliterasi aksara Cina 炒 粿 条, disebut chhá-KUA-tiau? di Min Nan (juga dikenali sebagai Hokkien). Perkataan KUA-tiau (bermaksud "jalur ricecake") secara amnya merujuk kepada mi beras rata, yang merupakan ramuan biasa di Malaysia Barat dan Singapura. Di Malaysia Timur, di sisi lain, sebenar jalur ricecake dihiris digunakan untuk membuat hidangan ini.
Dalam transliterasi popular, ada cara tetap ejaan chhá-KUA-tiau, dan banyak varian boleh didapati: contohnya, "char kueh teow", "char kueh tiao", dan lain-lain
Disebabkan populariti dan hidangan merebak ke kawasan berbahasa Kantonis, istilah "char kway teow" telah rosak ke "炒 贵 刁" dalam bahasa Kantonis. Ini disebut sebagai caau2 gwai3 diu1? dalam Kantonis dan Chao guìdiāo? dalam bahasa Mandarin. Istilah "贵 刁" tidak mempunyai makna sebenar, tetapi sebutan dalam Kantonis dan Mandarin adalah serupa dengan "粿 条" di Min Nan.
Di Hong Kong, "char kway teow" sering dikenali sebagai "Pulau Pinang char kway teow" (炒 粿 条), menunjukkan asal-usul hidangan.

Sebagai hidangan telah menjadi semakin popular, tukang masak ramai telah tampil dengan tafsiran mereka sendiri daripada bahan yang sama asas utama jalur ricecake / mi beras rata goreng dengan apa-apa dari telur (ayam atau itik), bawang, bawang putih, udang, kerang, Cina sosej, chives, dan lain-lain
Daripada semua versi yang ketara, gaya Pulau Pinang char kway teow adalah yang paling terkenal. Popularitinya membawa banyak penjual char koay teow di luar Pulau Pinang untuk memanggil produk mereka "Penang char koay teow" dalam usaha untuk menarik pelanggan.
Pada masa lalu, ia adalah biasa untuk char kway teow goreng lemak daging babi tanpa telur (yang, bagaimanapun, yang boleh didapati atas permintaan). Lebih baru-baru ini, minyak masak biasa biasanya digunakan untuk kesihatan atau sebab-sebab agama, dan telur telah menjadi bahan standard dalam hidangan.
Char kway teow di Kampar, Perak, Malaysia, disajikan dengan kerang tetapi dengan tiada udang (walaupun udang mungkin tersedia atas permintaan). Menurut lama Kampar char kway teow penjual, ini adalah kerana Kampar tidak dekat dengan mana-mana sumber udang segar. Kampar char kway teow adalah juga sedikit masam.
Dalam bahagian-bahagian lain di Malaysia, seperti Miri di Malaysia Timur, bahan-bahan tambahan mungkin termasuk daging lembu, bawang, kicap manis, dan lain-lain Versi char koay teow yang disediakan oleh orang Islam di Malaysia akan menyisihkan lemak babi dan mungkin termasuk sos soya tambahan dan rempah dan penggunaan lebih luas lebar mi beras rata. Terdapat juga pelbagai vegetarian yang mungkin atau tidak mungkin termasuk telur.
Terdapat juga "gourmet" versi char kway teow, biasanya ditemui di Ipoh dan Pulau Pinang, di mana hidangan boleh disediakan dengan makanan laut lebih, dengan daging ketam [1] dan dengan telur itik.
Di Indonesia, hidangan dikenali sebagai Kwetiau goreng (Indonesia: goreng mi beras rata) dan dihidangkan di restoran Cina dan oleh perjalanan penjaja jalanan. Versi Indonesia adalah kurang berminyak, menggunakan lemak tidak, dan biasanya menggabungkan daging lembu atau ayam untuk memenuhi majoriti penduduknya beragama Islam. Walau bagaimanapun, beberapa restoran Cina di Indonesia yang berkhidmat pelanggan bukan Islam melakukan penggunaan daging babi dan lemak babi.
Char kway teow adalah juga popular di takeaways di Australia dan New Zealand, di mana ia mungkin muncul pada menu sebagai 'Kwai Disebabkan' atau beberapa varian ejaan daripadanya.
Di Myanmar, pelbagai dipanggil Beik Kut kyae kaik (Potong Gunting Beik) wujud. Ia adalah popular di kawasan selatan pantai sekitar bandar Myeik ("Baik" adalah sebutan Burma) dan di Yangon, bandar terbesar di negara ini. Ia menggunakan lada dan makanan laut yang lebih berbanding yang kway teow Singapura dan Malaysia. Mi beras sedikit nipis dan kacau goreng dengan kacang rebus kuning, taugeh, sotong dan udang, daun bawang dan gelap kicap manis. Selepas goreng kacau, mi dipotong dengan gunting (kut kyae di Burma), itu namanya. Di restoran gabungan Asia di Amerika, seperti rantaian Asia Cafe popular, hidangan ini ditawarkan di bawah nama Gway Tiao.
Banyak restoran Asia Tenggara di Hong Kong menawarkan char kway teow sebagai keistimewaan Melayu walaupun ia adalah asal Cina Asia Tenggara. Char kway teow dihidangkan di Hong Kong adalah hidangan yang berbeza: goreng kacau gaya Cina beras mi rata dengan udang, char Siu, bawang, dan taugeh, berpengalaman dengan kuning kari dan cerah dalam warna. Di sesetengah tempat ini dikenali sebagai Goreng "Dale Baik", transliterasi watak-watak "炒 贵 刁". [2]
Dalam masakan Vietnam, yang sama goreng mi hidangan dipanggil Hu tiếu. Masakan Thai mempunyai versi sendiri dipanggil pad melihat ew.
Di Singapura, char kway teow telah berkembang menjadi versi yang lebih sihat dengan lebih banyak sayur dan minyak kurang. Tambahan pula, sayur-sayuran dan taugeh mengeluarkan segar, rangup tekstur yang menjadikan rasa hidangan lebih unik daripada hidangan lain masakan. [3]
[Sunting] Lihat juga

Makanan portal
Bihun
Shahe Fen
Daging chow menyeronokkan
Mi Cina
[Sunting] Rujukan

^ "Char Kway Teow - Penang - Sister". sigmatestudio.com. Diambil 2010/03/28.
^ 'Goreng Baik Dale: Terjemahan mengamuk'
^ YourSingapore.com - Char Kway Teow


No comments:

Post a Comment